Doorgaan naar hoofdcontent

Samenvatting infoavond



Infoavond


Algemeen infomoment in de tussenklas (knuffelland):



Juf Ellen

‘Ik ben juf Ellen, meeste ouders kennen mij ondertussen al van broertjes of zusjes die bij mij reeds in de klas zaten. Zelf ben ik van Drongen en dit is mijn 11de schooljaar als kleuterjuf op school Klaverdries en juf Dorien is mijn collega van de Ienieminiklas.


‘Daar wij parallelcollega’s zijn en wij heel nauw met elkaar zullen samenwerken het komende schooljaar hebben we ervoor gekozen de algemene kennismaking en afspraken van de onderbouw samen te doen. Na de algemene basisinformatie gaan we strakjes een kijkje gaan nemen in de klas van jullie kindje, spannend hé!’
 

Horizontale en verticale doorstroming:

Met het hele team en de directie hebben we beslist dat een school een omgeving moet zijn waarin kinderen zich veilig voelen en om dit verder te bevorderen zullen we zowel de kinderen en juffen van de onderbouw, bovenbouw, lagere school en STIBO in contact proberen te brengen door klas overschrijdend te werken en hen de kans te geven elkaar te leren kennen (dit zou de drempelvrees van onze kleintjes ook een pak verlagen als zij volgend schooljaar naar een nieuwe klas/juf gaan.)

Onze directie, de juffen van onder- en bovenbouw en  het STIBO hebben daarom besloten om met verschillende gemengde groepjes te werken; De bedoeling is van een graadsklasje is dat kinderen van elkaar kunnen leren.
We zullen op een vast moment, per klas een bepaalde (specifieke) activiteit uitvoeren en werken met een doorschuifsysteem zodat alle kinderen de kans krijgen de specifieke activiteit uit te voeren (dit kan een spelletje, puzzel, kleuterdans, bewegingsactiviteit, ...zijn.) --> Ateliers.

Wat kan een atelier zijn?

- een huishoudelijke activiteit
- knutselactiviteit
- techniek
- beweginsactiviteit, yoga, sherborne, …

Schrijdans/bewegingsatelier:

Schrijfdans krijgt bij ons ook een vast plekje in de agenda. Vanaf 3 jaar is het de ideale leeftijd om via deze unieke methode kinderen vlot, vloeiend en veerkrachtig te leren ‘schrijven.’
Met het ‘schrijven’ hebben we het met onze doelgroep niet over letters schrijven maar om het plezier, de soepelheid van de gewrichten en schrijfdurf/drang te stimuleren aan de hand van muziek en beweging op een weliswaar speelse manier.
Wij stimuleren het bewegen bij onze kinderen en daarom krijgt dit ook een vaste plaats in het rooster van de juf.



JUF ELFI - STIBO - TUSSENKLAS

Elke voormiddag zal er vanaf 09u00 een juf in de tussenklas (knuffelklas) aanwezig zijn om de klasgroep van mij en juf Carol te ontdubbelen.
Juf Elfi is kinderverzorgster in lerarenstatuut en geeft zorgverbreding en ook ook de juffen van de het stibo zullen regelmatig in de tussenklas (knuffelklas) aanwezig zijn om leuke activiteiten te doen met jullie kleintje! Dit is de ultieme gelegenheid met kleinere groepjes aan de slag te gaan.


Wenmoment toekomstige juf  (naar volgend schooljaar toe):

Ook zal er doorheen het schooljaar gewerkt worden met een soort integratiemoment waarbij de kinderen van de onderbouw kunnen kennismaken met de juffen/klassen/kinderen van de bovenbouw! (verticale doorstroming)
Maar dit moment zal pas in het 2de semester van het schooljaar plaatsvinden wanneer de kinderen al heel vertrouwd zijn met de horizontale doorstroming. (ouders zullen hier ook op voorhand op de hoogte van gebracht worden.)

K0 --> K1 en blijven bij ons
K1 --> K2 gaan naar de bovenbouw



Turnen

·      Met juf Dorien , 2 vaste dagen in de week (dinsdagvoormiddag en donderdagvoormiddag) 2x 50 min.
--> gemakkelijke kledij/schoeisel is op deze dagen wel een aanrader!

Wat leren we in de turnles, waar wordt op gewerkt?
·      Grove motoriek
·      Evenwicht, behendigheid, uithoudingsoefeningen, …
·      Er worden verschillende materialen gebruik pittenzakjes enz….
·      Psycho- motorische (denk- beweging), oog -, handcoördinatie
·      Geleid spel, spelregels, …winnen en verliezen.

·      SOCIAAL zijn en je EMOTIONEEL goed voelen in de groep staat voorop.
·      Wij kijk naar het individuele kind, wat kan het kind aan en wat zijn de noden van elk kind in onze klas.


Fruitdag op woensdag!

Woensdag worden er geen koekjes meegegeven want op woensdag is het onze ‘gezonde dag’, graag vooraf fruit snijden zo verliezen weinig tijd en verloopt alles vlotter.

Wat de andere dagen betreft opteren wij voor een koekje zonder chocolade! Wij zijn ook een groene school dus wij tolereren geen koekjesverpakkingen! Graag het koekje zonder verpakking in een doosje.
Kinderen nemen ook hun eigen drinkfles meebrengen met daarin water.


Slapertjes:

Sommige van de jongste kindjes die slapen 's middags, wat er ook voor zorgt dat we met een kleiner groepje zijn in de namiddag.
Deze middagen worden vooral gebruikt voor een educatief spel aan te brengen (kan wiskundig of taal bevorderend zijn.)
De slaapmomentjes worden voornamelijk besproken met de juffen van het STIBO, daar kan u bespreken of je kind al dan niet altijd of specifieke dagen slaapt en dit kan je ook doorheen het schooljaar aanpassen in overleg met STIBO.
Maandelijks is er ook een overleg tussen de juffen van de onderbouw en het STIBO.

--> Er is ook een mogelijkheid voor de startende kindjes halve dagjes te laten komen in het begin, maar dit laten we aan de ouders zelf over.

Wat wordt daar besproken bij zo’n overleg met het STIBO?

- slapertjes, hebben ze hier nog nood aan? (vb: kinderen die helemaal niet meer willen slapen)
- zindelijkheid
- eetmomenten (wat de kinderen eten samen met het Stibo)
- …

naschoolse- en vakantieopvang:

deze zaken worden afgesproken met het STIBO en kunnen niet afgesproken worden via de juf.

BELANGRIJK!

Indien jouw kindje afwezig zal zijn, gelieve het STIBO hiervan VOOR 09u00 van in kennis te stellen, anders wordt er een maaltijd aangerekend.


Zindelijkheid:


Wat de zindelijkheid betreft, hieraan werken wij uiteraard mee! Zindelijkheid heeft vooral met rijpheid te maken, samen met de juf kan je afspreken of we al dan niet met de zindelijkheid kunnen starten en hoe we dit zullen aanpakken. Zindelijkheidstraining is iets wat consequentie vraagt dus zowel thuis als op school dient deze opgevolgd te worden anders heeft zindelijkheidtraining weinig zin.
Kinderen die starten met een luier, worden bij elk toiletmoment ook op het toiletje geplaatst zodat er een gewenning ontstaat aan het ‘toiletgegeven’.
In de tussenklas hebben we sinds kort 2 kleine kindertoiletjes (met oogjes), helemaal op kindvriendelijk dus.

Voor de kinderen die helemaal niet zindelijkheid zijn => graag luiers met plakkers (zo moeten we het kindje bij verluieren niet helemaal omkleden.)

Voor de kinderen die in de overgangsfase zitten en vaak een droge luier hebben --> graag luierbroekjes (zodat ze de zelfstandigheid kunnen ontwikkelen om naar het toilet te gaan.)

--> Wat ook heel belangrijk is dat er soms een terugval kan zijn wanneer er iets ingrijpends gebeurde vb: verhuis, baby, … wees nooit boos op je kind als hij zij een ongelukje heeft en geef een seintje aan de juf!


Wat brengen deze ouders mee?

- genoeg reservekledij (slip, kousen, hemd, broek en eventueel T-shirt)
- luiers (voorzie uiers voor in de klas en STIBO)
- Vochtige doekje/billendoekjes

AANDACHT: 

In de kastjes bij de boekentassen staat een individueel  plastic doosje met het symbooltje van jullie kind), hierin komt wat persoonlijke reservekledij voor jullie kind. (ook voor de zindelijke kinderen.)
Het is steeds handig dit bij de hand te hebben want ongelukjes kunnen van diverse aard zijn, denk maar aan ; ' pipi in de broek tot natte mouwen bij handen wassen  a een schilderactiviteit of natte voeten bij regenachtig weer zijn, enz...'
Op het doosje staat het kenteken van je kindje en op de achterzijde een  een afbeelding met '!' 
Wanneer de juf iets gebruikt/wegneemt vanuit het reservedoosje zal ze de doos omdraaien met het '!' naarvoor zodat deze opnieuw door jullie kan worden aangevuld.
Op de zijkant van het doosje kunnen jullie een inhoudstabel vinden met daar de items die in het doosje mogen zitten.




Jarige kinderen, joepie feest!

Omdat het hun dagje is mogen ze zich die dag verkleden, in de klas vieren we dan feest en maken we een hele mooie kroon! Juf beoefent het verjaardagritueel en kindje wordt geschminkt door de juf (indien het kindje dit zelf wil.)

We vragen altijd aan de ouders om geen individuele cadeautjes mee te geven maar een cake of gebak dat we kunnen verdelen vinden wij het leukste.

Wil je toch een algemeen geschenkje aan de klas schenken, wij krijgen altijd graag een leuk prentenboek, handpop, ... (maar dit is geheel vrijblijvend.)

--> verdere info kunnen jullie vinden op mijn klasblog onder 'joepie ik ben jarig.'



Help, mijn kind is ziek! Wat nu?

jullie kindje is nog niet schoolplichtig maar het is wel fijn als jullie een seintje geven als jullie kindje afwezig zal zijn. Het volstaat om dit telefonisch door te geven aan het STIBO (dit geven zij dan door aan de klasjuf.) Indien afwezigheden niet wordt doorgegeven aan het STIBO moet u betalen voor een maaltijd.

Medicatie!

Medicatie mag enkel gegeven worden door de juf/STIBO als er een origineel doktersattest kan worden meegebracht.

Oudercontact!

In december en in juni is er individueel oudercontact. We hebben vanuit het team besloten 1specifieke dag vast te leggen waarop alle oudercontacten zullen doorgaan (zowel bij het kleuter als de lagere school)! Zowel onze directie, zorgcoördinator (Annelore) als Martine (secretariaat) zullen die dag ook de hele dag ter beschikking zijn voor jullie!
Beide oudercontacten vinden plaats op een woensdag en starten rond 12u30-13u00.
We proberen zoveel mogelijk de wensen van de ouders te respecteren, maar begrijp ook dat dit geen gemakkelijke klus is.
De lijsten zullen zowel aan het bord aan de klasdeur te bezichtigen zijn als op de blog kan u uw tijdstip van afspraak raadplegen. (ook worden er nog briefjes met het vermelde uur teruggezonden via jullie kindje' haar/zijn koekendoos.)

Als er iets is, wacht niet te lang! Kom erover praten, onze klasdeur staan altijd open! Wil je de klas eens bekijken, kom gerust woensdag eens kijken na school!

Wat we ook zeker willen meegeven is dat als we een bepaalde zorg hebben over een kindje, we de ouders nog voor het oudercontacten zullen uitnodigen al dan niet met onze zorgcoördinator (Annelore.)
Heeft u zelf een zorg, maak dit zeker bespreekbaar met de klasjuf…samen gaan we op zoek naar een oplossing en kan u steeds rekenen op de discretie van de juffen.


Ouderparticipatie

Doorheen het schooljaar zullen er ook uitstapjes georganiseerd worden. het is altijd bijzonder leuk en handig als we hierbij kunnen rekenen op helpende handen van mama’s, papa’,s, meme’s,pepe’s, …
Enkele uitstapjes die dit schooljaar al zeker zullen doorgaan zijn; ‘kinderboerderij, boswandeling, schoolreis, ..’ en nog zoveel meer. Maar de specifieke data zal zeker ruim op voorhand worden meegegeven.

Naast onze begeleiding van uitstapjes is het ook steeds leuk als we familieleden van onze kindjes kunnen betrekken in de klas…kom je graag eens koekjes bakken met onze kindjes, of een verhaaltje vertellen dat in ons klasthema past? Kom gerust eens langs want de kinderen en juffen vinden dit super!

 
Ouderraad

Op school bestaat er een ouderraad. Er zijn verschillende keren per jaar vergaderingen (oudercafé), waarbij personeel van de school en directie altijd welkom zijn. Zij doen inspanningen om de school nog beter te doen werken, voornamelijk op financieel gebied!
Vb: betalen bus voor schoolreizen in het lager, video, sinterklaasgeschenken voor de gehele school en nog zoveel meer!
Daarom organiseren ze verschillende activiteiten tijdens het schooljaar, waar we op belangstelling hopen van alle ouders! De opbrengst ervan gaan naar jullie eigen kinderen. Voel je je geroepen om toe te treden in het oudercomité of ben je gewoon nieuwsgierig, laat iets weten aan mij of aan een lid van het oudercomité!.




Individueel infomoment in eigen klas (klaswerking):



Hoe verloopt nu een dag in de kleuterklas?


- AANWEZIGHEIDSBORD
- WEEKKALENDER
- TAKENBORD
- SEIZOENSKALENDER
- WEERKALENDER
- HOEKENBORD
- DAGLIJN
- EVENTUELE VERJAARDAGSKALENDER (bij jarige kinderen.)

Op maandag na deze kalenders volgt er een activiteit Nederlands: praatronde met klaspop Pinkeltje hierbij krijgen de kinderen de kans iets te vertellen in de klasgroep Vb: wat ze afgelopen weekend gedaan hebben, ...

VRIJE TEKSTRONDE:
de kinderen maken een tekening vanuit hun eigen ervaring en nadien mogen ze er aan de juf over vertellen, juf die schrijft erbij hetgeen ze tekenden.

NEDERLANDS

We hebben verder ook andere activiteiten die NEDERLANDS bevorderen --> verhaaltjes, prentkijken, prentlezen, waarnemen van iets dat het nieuwe thema aankondigt, …enz. (deze activiteiten gebeuren meestal klassikaal) Wanneer we de activiteit verder willen uitdiepen tot een hoger niveau neem ik een groepje apart om hier verder mee aan de slag te gaan.

WERKTIJD

Na een klassikale activiteit komt er een werktijd: een beeldende activiteit (kan knutselen, schilderen, tekenen, knippen, …zijn). De lkr kiest dan 4 – 6 kinderen en helpt de act te begeleiden,  de lkr kiest de activiteiten en naast deze activiteit worden er enkele andere hoeken aangeboden waar de kinderen kunnen spelen (→ de kinderen kunnen later in het schooljaar a.d.h.v. het hoekenbord een keuze maken wat ze willen doen.)

KOEK

De kinderen hebben een persoonlijk zakje in de klas, daarin komt hun koek.

Ook speelgoed van thuis gaat in de zakjes aan het begin van de dag. Dit is om de zelfredzaamheid te stimuleren en heen- en weer geloop te vermijden in de gang. De kls nemen na het opruimen zelfstandig hun koek en gaan in de gang zitten (daar eten we samen met de Ienieminini's onze koek.) Wanneer we ‘smakelijk eten’ zeggen mogen de kinderen knabbelen. De kinderen die klaar zijn nemen hun jas en gaan in de blauwe zeteltjes zitten + kijken in een boekje.
We stimuleren ook de zelfredzaamheid van de kindeten vb: jas aandoen, koekendoos wegstoppen, ...enz

Koekjes zitten (zonder koekjesverpakking) in een doosje en liefst geen chocoladekoekjes meegeven a.u.b.

SPEELTIJD

Van 10u30 tot 11u00 speeltijd, de kinderen kunnen zich volledig uitleven hier met het materiaal dat voor handen is (fietsen, ballen, klossen, touwen, hoepels…)

WERKTIJD/aan de tafel

Hier werken de kinderen aan tafel, er volgt een rustigere activiteit, en 1 groepje wordt begeleidt door de lkr (dit kan een taal- of wiskundig spel zijn in een groepje van 4 – 6 kls)

de andere kinderen werken rustig aan tafel.

·      Er zullen ook werkblaadjes worden gegeven die vertrekken vanuit een gezamenlijke concrete activiteit naar een meer abstracte activiteit met uiteraard een differentiatie qua leeftijd en op het niveau van jullie kindje.

Ook zullen de kinderen heel veel de kans krijgen te experimenteren met verschillende materialen! hierbij bedoel ik: scheerschuim, vingerverf, ...en nog vele andere materialen waar kinderen in mee contact zullen gebracht worden. Dit alles helpt om hun leef- en belevingswereld verder te verruimen.


Speeltijd:

Er is voor de onderbouw in de namiddag nog een (suggestief) speelmoment voorzien op de speelplaats, de juffen bieden dan specifiek spelmateriaal aan aangepast aan hun leeftijd en kunnen hier ook beter op inspelen aangezien er veel minder kindjes zijn op de speelplaats kunnen we meer oog kunnen hebben voor het individuele ontwikkeling (klas juf Ellen - klas juf Dorien.)

--> Lichaamsbeweging is zo belangrijk voor de motorische ontwikkeling! (zie item turnles)

Kleuterspeelterras: 

 Elke klas van de onderbouw heeft een schuifraam dat aansluit aan ons kleuterspeelterras. Daar wij als  team  'buiten spelen/ buitenactiviteiten' erg belangrijk vinden maken wij hier heel veel gebruik van het kleuterspeelterras. We leren de kinderen ook de regels hiervan bij, zo mogen de kinderen zicht enkel tussen de afgebakende bankjes begeven en krijgen ook daar de verantwoordelijkheid om het speelgoed daar nadien weer netjes op te ruimen. Daarom vragen wij ook uw kind aangepaste warme kledij te voorzien.

Bostorie: 

Vlakbij onze school is er de 'Bostorie', samen met 3 andere scholen maken wij gebruik van een leuk speelbos waar wij af en toe deelnemen aan 'outdoorlearning.'
Via onderstaande link kan u hier nog meer over te weten komen!

https://ookmijn.stad.gent/burgerbudget/voorstellen/buitenklas-bostorie-drongen

Briefjes naar de juf: 

Aan de muur in de gang (aan de Pinkeltjesklas) kan je een brievenbus vinden, daarin mogen briefjes, vragen, ...enz
De brievenbus is op slot dus strikt vertrouwelijk en wordt dagelijks geledigd.

BLOG!

Ook heb ik een blog waarop je veel informatie kan vinden over het klasgebeuren! Hierop kan je ook veel info en foto's vinden Ik denk dat het een goed initiatief is om ouders nog mee te betrekken bij wat er zich allemaal in de klas afspeelt!


Nog even enkele puntjes waar ik de aandacht op wil vestigen!

1.    1 van de grootste vereisten: kinderen gaan op tijd slapen.
2.    Gelieve geen speelgoed mee te geven, er komt ruzie van en soms raakt het verloren of stuk. (spullen dat betrekking hebben tot het klasthema mogen wel)
3.    De tekeningen en werkjes zullen ook in de zakjes zitten (deze worden voor de vakantie meegegeven), graag dezelfde zakjes terug meegeven!
4.    Naamtekenen: de koudere maanden staan voor de deur en dat zorgt voor meer kledij en accessoires, graag naamtekenen!
5.    Nog even de aandacht vestigen op stiptheid: het is erg belangrijk dat kinderen de dag samen met de juf en kinderen in de kring kunnen starten. Het onthaal bevat heel veel houvast voor kinderen op gebied van 'tijd' → zoals VB: de daglijn, de kalenders, ...enz. Schooltijd start om 08u20 en eindigt om 15u25. Gelieve de schooltijden te respecteren!



Alvast bedankt en heb je nog vragen, spreek mij gerust aan of een berichtje in de koekendoos of op de blog (komt steeds bij de juf terecht.)



Groetjes,



Juf Ellen




Reacties