Doorgaan naar hoofdcontent

Belang van de hoeken in de klas

Algemene informatie over de klaswerking

Onze klas is ingedeeld in verschillende hoeken, elk met een ruim en gevarieerd aanbod van materialen. Hierin kunnen de kleuters dagelijks naar hartelust spelen, experimenteren en ontdekken, vb:  de poppenhoek, de bouwhoek, de autohoek, de computerhoek, de knutselhoek, enz...
Deze hoeken verschillen uiteraard van klas tot klas en hoeken kunnen worden aangepast afhankelijk van het thema (vb: thema ziekenhuis --> de poppenhoek wordt omgetoverd tot een ziekenhuis door speelgoed of materialen aan te bieden die met dit thema te maken hebben).
Ze kunnen tijdens het jaar vlot aangepast of verwisseld worden, dit in functie van geobserveerde interesses en/of noden van de kleuters, ter verrijking van een thema of vanuit een bepaalde doelstelling. Onderaan kan u enkele foto's van onze klas zien.

De verschillende hoeken

  • De kring

Waarom is een de onthaalkring in de klas zo belangrijk?

Via ‘de kring’ krijgen kinderen de kans om hun verhalen, belevenissen, twijfels, interesses en vragen te delen met anderen en ook samen plezier te beleven. Dit kan kinderen er toe aanzetten om samen na te denken, oplossingen te bedenken, samen te zoeken naar betekenissen,… om zich uit te leven of een empatische houding te ontwikkelen naar anderen. Het organiseren van kringmomenten in de kleuterklas zorgen er ook voor dat de juf meer ‘voeling’ krijgt met wat er zoal leeft in de klas, met welke vragen kinderen zitten, waar de interesses zitten, enz ... 
In onze klas maken we gebruik van een klaspop, dit zet de 'stillere' kinderen vaak aan tot praten.
Kringmomenten zijn een essetieel onderdeel van de werking van de klas. 





verschillende kalenders in de kring:

- week- of dagkalender

Elke dag wordt het liedje over de dagen van de week gezongen, de kinderen moeten op het einde van het lied vertellen welke dag het die dag is.  (elke dag heeft ook een bepaalde kleur ter ondersteuning.)


- weerkalender


De kinderen kijken door het raam en vertellen aan de juf welk weer het buiten is, ze mogen dan ook het weerpopje aankleden, zo geraken kinderen bewust van wat ze moeten dragen in bepaalde weersomstandigheden.



- Seizoen kalender




- takenbord


In de klas is een takenbord aanwezig met daarop staan verschillende prenten met 'taakjes' die in de klas moeten worden uitgevoerd zoals; ' stoelen onder tafel plaatsen, emmer met de bekers wegbrengen, de klas vegen, enz...

Elke week wordt het takenbord aangepast zodat iedereen aan de beurt komt een taakje uit te voeren.
De takenverdeling gebeurd willekeurig a.d.h.v een etalere met cupcakes erop, onder elk cupcakeje hangt het symbooltje van een kind en zo wordt bepaald wie wat doet en wanneer welk kind aan de beurt komt.




- daglijn


Omdat het begrip 'tijd' voor kinderen nog erg abstract is proberen we door het hanteren van een daglijn de kinderen toch een beeld te geven van hoe hun dag zal verlopen. adhv prenten kunnen de kinderen meevolgen wat er volgt na elke activiteit en zorgt dit voor een bepaalde veiligheid en structuur, de kinderen kunnen zien wat er die dag nog allemaal zal gebeuren voordat mama of papa komt.




- keuzebord voor de hoeken


In de klas hangt een keuzebord, daarop kunnen de kinderen zien in welke hoeken er zijn en hoeveel kinderen er mogen spelen. De kinderen mogen zelf een hoek kiezen waar ze willen spelen. 

Door het hoekenbord kan de juf ook makkelijk zien wie er waar eerst speelde  en wie er in welke hoek thuishoort of wie er steeds voor hetzelfde hoekje kiest.
Dit systeem zorgt er ook voor dat kinderen een bepaalde tijd in een specifieke hoek spelen en niet steeds van de ene hoe naar de andere hoek lopen, er zijn natuurlijk wisselmomenten en daarbij mogen de kinderen een andere hoek kiezen.
We proberen zo de kinderen te stimuleren om de verschillende hoeken in de klas te verkennen en nieuwe uitdagingen aan te gaan, we beperken dat kinderen elke dag in hetzelfde hoekje gaan spelen.

--> bij de jongste kinderen werk ik met armbandjes en kleuren, zo leren ze de hoekjes, klasregeltjes EN kleuren kennen ;) !




  • De poppenhoek

Wat leert een kind nu in de poppenhoek?

Een kind leert spelen en dat spelen is erg belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Vooral in de poppenhoek ontwikkeld een kleuter zich op sociaal vlak. Kinderen spelen rollenspelen. Je kunt hierbij denken aan vader en moedertje, enz ... 
Ook wiskunde komt aan bod bij de poppenhoek. Van de poppenhoek kun je een winkeltje maken (zie volgende foto). Kinderen leren zo geld terug te geven. Dit gaat natuurlijk nog niet correct bij kleuters, maar ze zijn al wel bezig met het gebeuren geld. Kinderen leren dat ze in de winkel dingen kunnen kopen en dat deze dingen geld kosten. Al deze dingen die de kleuters leren in de poppenhoek zijn basislijnen voor de verdere ontwikkeling

  

  • De bouwhoek

Bouwen en construeren ontwikkelen bij kinderen een groot aantal belangrijke vaardigheden, zoals het ontwikkelen van;

- de fijne motoriek en de oog-handcoördinatie
- de waarnemingszin
- de zelfredzaamheid, door de foto's op de kistjes kunnen de kls kiezen welke kist ze zullen kiezen +   tijdens het opruimmoment zijn de foto's een enorme hulp bij het sorteren van speelgoed (wat ook   het wiskundig inzicht van de kinderen stimuleert.)
- de rekenvaardigheden, zoals ; tellen, meten, schatten, enz..
- het ontwikkelen en begrijpen van ruimtelijke begrippen, zoals; op, onder,    
  boven, onder, naast, enz...
- de sociale vaardigheden, zoals; samen werken, delen, problemen oplossen,
  enz...





  • De boekenhoek

De boekenhoek is een meer rustige hoek in de klas, er worden boeken aangeboden die met het klasthema te maken hebben. De kinderen krijgen hier de kans om zich rustig te verdiepen in het thema dat in de klas leeft, ze kunnen bepaalde zaken die met thema te maken hebben onderzoeken naargelang hun interesse.  Ook brengt een bezoekje in de boekenhoek een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee, zo leren we de kinderen ook dat boeken vrij fragiel zijn en we ze daarom ook met de nodige zorg moeten behandelen.


  • De autohoek

Ook de autohoek draagt bij aan de verdere ontwikkeling van de kinderen, zoals; ontwikkelen van sociale vaardigheden (met elkaar spelen, leren delen, ...), fijne motoriek, imitatiespel, rekenvaardigheden, enz...


  • De boetseerhoek/zandtafel/watertafel/ontdektafel

Hier exploreren kinderen met klei, plasticine en andere materialen kunnen worden aangeboden, zoals; zand, water, bladeren, noten, enz... ( het materiaal hangt af van het klasthema.)
Het manipuleren van deze materialen helpt kinderen dagdagelijkse dingen te verwerken, de fijne motoriek en materiaalgevoeligheid te bevorderen e.d.

  • De tekenhoek

Hier kunnen de kinderen met aangepaste kleurpotloden, stiften en waskrijt werken aan hun vormgeving. Ook houden wij de pengreep nauwlettend in de gaten (= belangrijk voor  'leren schrijven' later.)
We stimuleren een goede zithouding en proberen de kinderen te volharden in de tekening die ze maken. 
We observeren of een kind links- of rechtshandig is en bieden aangepast materiaal aan, vb: speciale scharen voor linkshandigen, ...
Maandelijks zal er een kinderopvolgtekening gemaakt worden door de kinderen zelf. Bij deze opdracht moeten de kinderen zichzelf tekenen. De juf maakt op het einde van het schooljaar een bundeltje van alle tekeningen en zo kan ze doorheen het jaar de evolutie van de vormgeving van elk individueel kind volgen.
(we hebben hierin 3 fasen; krabbel-, kopvoet-, en de volwaardige kindertekening.)

  • De knutselhoek

Hier in de knutselhoek maken wij al die leuke en mooie werkjes die we later mee naar huis mogen nemen, maar meer verklappen we hier niet!




  • De puzzelhoek

In de puzzelhoek zitten er puzzels van verschillende niveaus (1-3 bolletjes.)
Kinderen laten zich bij de keuze van een puzzel leiden door de leuke print ervan. Toch is het  raadzaam om kinderen eerst een makkelijkere puzzel aan te bieden i.p.v de moeilijkste puzzel eerst, zodat ze zo tot een succesevaring komen en die positieve ervaring stimuleert hen nog een (misschien iets moeilijkere) puzzel te maken.
Geleidelijk aan moeilijkere puzzels aanbieden is een betere keuze dan met de moeilijkste puzzel te beginnen (laat u niet misleiden door de print van een puzzel is de boodschap), dit leidt tot frustratie en teleurstelling waardoor het kind soms geen interesse meer vertoont hierin. Puzzels stimuleren de fijne motoriek, het inzicht en de oog-, handcoördiatie.







Algmeen:

Alles in de klas is zodanig ingericht dat de zelfredzaamheid van de kinderen wordt gestimuleerd, hieronder vind je nog enkele foto's hoe we dit proberen te doen.







Het takenbord geeft de kinderen specifieke taakjes die de kinderen in de klas uitvoeren, elke week veranderen we de kentekens van de kinderen zodat iedereen aan de beurt komt.


Dit is de posttas, deze gebruiken we voor briefjes, facturen en andere correspondentie rond te brengen. 2 kinderen mogen dit taakje uitvoeren.






De zakjes (met eigen kenteken) die ophangen in de de klas hebben verschillende funties, zoals;
  1. Bij het binnenkomen s' morgens worden de koekjes in de zakjes gedropt. Tijdens het koekmoment kunnen de kinderen hun eigen koek nemen, hierbij vermijden we ook dat kinderen onnodig in de gangen blijven spelen als ze een koek uit hun boekentas gaan halen.
  2. Hebben kinderen toch speelgoed mee van thuis (vb: een auto, popje, ...) kunnen ze het tijdens het kringmoment aan de klas tonen en daarna verdwijnt het speelgoed in hun individuele zakje. Zo vermijden we ruzies of speelgoed dat verloren of stuk gaat, aan het einde van de dag gaat het speelgoed terug mee naar huis.
  3. De kinderen zullen ook regelmatig post ontvangen die s' namiddags mee naar huis moet. De juf helpt mee om de briefjes in de mapjes te steken --> naarmate het schooljaar vordert zullen de meeste kinderen dit al alleen kunnen (welliswaar onder het nauwlettend oog van de juf!)
Stappenplannen enzo...


Neus snuiten

Handen wassen







Reacties

Anoniem zei…
Amai, prachtig klasje!!
Mag ik even vragen met welk systeem je de armbandjes ophangt bij je keuzebord en hoe heb je de armbandjes gemaakt? Met gewone ijzerdraad of niet?
Waar heb je de prenten voor de stappenplannen gecvonden, want ik vind ze supermooi!!

Mvg,
Ilse
Juf Ellen zei…
Hallo dag Juf Ilse,

Bedankt! Voor de armbandjes heb ik geen ijzerdraad gebruikt maar wel elastiekjes (die sluiten mooi aan bij de pols. De kralen zijn van mousse --> veiliger vind ik. De basisstappenplannen heb ik oorspronkelijk van Jules...maar omdat ik niet met Jules werk, heb ik deze zelf gemaakt maar dan met een meisje omdat mijn klaspop ook een meisje is :-).

Groetjes,

Juf Ellen