Activiteiten komende week: Thema: 'In en rond de vijver!' πΈπ¦ππ (week 1 na de paasvakantie/preteaching)
WO: 'de kikker'
Wisten jullie dat KIKKERS uit eitjes komen, dat heet KIKKERDRIL.
In het kikkerdril groeien KIKKERVISJES, kikkervisjes hebben in het begin enkel een STAARTJE waarmee ze heel snel kunnen zwemmen. Als ze nog wat meer groeien krijgen de kikkervisjes ook 4 POOTJES (voor- en achteraan.)
Als het kikkervisje ' pootjes heeft dan verliest hij zijn staartje en is het een echte kikker!
Zo kan je de levensloop knutselen van kikkerdril naar kikker met bubbelplastic en eierdozen!
TO: Knippen van ronde vormen (waterlelie's)
Wat hebben we nodig:
- groen papier
- schaar
--> Let goed op de hantering van de schaar en zeg vooral nooit dat je kindje het 'fout' doet, beter zeg je 'zo kan je makkelijker knippen' en corrigeer je.
WI: Waterlelie's gebruiken als telactiviteit
(geen rekensommen zoals er hieronder staat aangegeven, dit is zeker nog niet aan de orde!)
Wat hebben we nodig:
- kikkers (gemaakt zoals bovenstaande activiteit/met eierdozen)
- De waterlelie's van de knipactiviteit
- een stift
--> op de leliebladen teken je bolletjes (dominobeeld), begin tellen t.e.m. 3 en bouw zo op als het te makkelijk is.
Je kindje zet evenveel kikkers op het lelieblad als dat er stippen staan, dus; 3 stippen = 3 kikkers enz, ...
--> Pas als dit heel goed lukt kan je met echte cijferbeelden (VB: 1, 2,3, 4, ...) werken maar dit is al heeeeel knap en vroeg voor hun leeftijd en zeker nog niet een must!
Ook dit kan een leuke variant zijn, je kleeft de lelies op de muur (ver genoeg van elkaar) en laat je kindje de bal gooien naar de juiste lelie ( je kan hier ook met gekleurde leliebladen werken en werken op kleurherkenning ipv tellen) --> indien gericht werpen moeilijk is kan hij/zij alsnog het juiste lelieblad aanduiden met hun hand.
MVDB/TO: Werkblad prikken met priknaalden 'happende kikker' (fijn-motorische activiteit)
Wat hebben we nodig?
- werkblad kikker ( kan je doortekenen via tablet of pc)
- priknaald
- prikmatje
- geel papier
- kleurpotloden om de kikker in te kleuren
- Lijmstift
- Breekmes voor het mondje van de kikken (weliswaar door volwassene)
Opgelet! Het mondje van de kikker doe je als volwassene het beste zelf (stippellijnen zijn vouwlijnen) ! Kleef daarna de uitgeprikte kikker mooi in het midden van een geel blad dat je (vooraf) dubbel vouwde
Tip: overtrek vooraf de buitenste contourlijnen (priklijn) met een dikke groene stift zodat de kinderen weten op welke lijnen ze wel en niet mogen prikken, spreek dit vooraf goed af met je kindje.
--> Bij prikactiviteitjes aandacht houden voor je kindje met de naald!
LO/grofmotorische oefening: ' Kikkers vangen en wisselen van vijver'
Wat hebben we nodig:
- 2 bassins met water (liefst lauw water)
- balletjes of kleine ballonnen
- kinderstoeltje
--> het is de bedoeling om enkel je voeten/benen te gebruiken en de kikkers (balletjes) van de ene naar de andere vijver te brengen. Als je kindje er al wat behendiger in is kan je er een 'wedstrijdje' van maken, om ter snelst de kikkers overbrengen, plezier gegarandeerd! Het helpt je kindje ook met het omgaan met 'winnen en verliezen', ook dit is een leerplandoelstelling waar wij in de klas rond werken en zeker ook belangrijk.(ook leuk om met broer of zus te doen)
TIP: ga met je kindje vooraf eens naar het toilet, waterspelletjes kunnen zorgen voor ongelukjes ;)
LO/WI: 'verspringen'
'Kikkers kunnen heel hoog en ver springen, kunnen jullie dat ook? Wie sprong het verste/mist ver? Spring eens naar de 2 de lijn, tussen de lijnen, ... 'dit zijn allemaal varianten (ook leuk om met broer of zus te doen)
TIP: laat je kindje springen zonder kousen, kousen kunnen erg glad zijn!
Wat hebben we nodig:
- gekleurde tape
- enthousiaste kleuter
LO: Fijn-motorische activiteit! 'schrijfdans een kikker'
Wat hebben we nodig:
- Muziek (vrolijke muziek, bij voorkeur klassieke muziek)
- 1 stift
--> Volg de juiste stappen en doe dit samen met je kindje (naast elkaar) zodat je kindje jou kan nabootsen.
Het maakt niet uit of er in de eindfase bij jouw kindje een kikker te zien is of niet, het proces is veeeeeeel belangrijker dan het eindresultaat! (soepelheid van de gewrichten en bewegingsplezier is belangrijker)
TIP: ga niet te snel, ga heel langzaam van fase1, fase2, ....Geef je kind de kans te wennen aan de draaiende beweging.
WO (lichaamsbesef)/WI(inzicht): ' Puzzel een gezicht met stenen'
In de vijver van juf Ellen liggen er ook stenen, het is ook heel leuk om als volwassene (vooraf) of kleuter die al een hele goede vormgeving heeft om op elke steen een deel van het gezicht te tekenen met een alcoholstift --> lekker een gezicht puzzelen!
Wat heb je nodig:
- Platte keien
- stiften/verf
Beweging: fijn-motorische oefeningen 'schrijfpatronen leggen adhv een sjabloon'
Wt hebben we nodig:
- een blad papier
- stenen
Tip: begin heel eenvoudig met een gewone rechte lijn waarop je kind kleine steentjes mag leggen, als dit goed lukt bouw je je sjabloon geleidelijk aan op in moeilijkheidsgraad.
(Sowieso steeds voorzichtig zijn met stenen en kleine kinderen zodat ze ze niet inslikken, doe deze activiteit altijd onder toezicht van een volwassene)
WI: ' drijven en zinken'
Wat hebben we nodig:
- een bassin
- water ( bij voorkeur lauw water)
- lichte voorwerpen
- zware voorwerpen
--> vooral de termen 'LICHT' en 'ZWAAR' worden hier toegepast en vallen onder de 'streefwoordenschat'
TIP: laat je kindje eerst even experimenteren met de voorwerpen en het water alvorens deze activiteit te beginnen, kinderen hebben eerst een momentje voor zichzelf nodig alvorens ze zich helemaal kunnen concentreren bij nieuw spelmateriaal.
--> om natte kledij te beperken kan je steeds een grote vuilniszak gebruiken (3 gaten: hoofd en armen) en deze als 'schort' gebruiken!
--> een toiletbezoek vooraf is geen overbodige luxe ;)
WO: De experimentele fase kan vooraf gaan met het maken van een 'echte vijver'
Leuk voor UREN speel-en ontdekplezier!
Tip: betrek ook speelgoed bij deze activiteit zoals; boerderijdieren, dino's,...je kan de kinderen ook zelf modder laten maken!
Ook een zelfgemaakt bowlingspel kan leuk zijn voor een eventuele telactiviteit, maar beperk wel het aantal flessen als je met kleuters aan de slag gaat.
--> kleuters kunnen nadien tellen hoeveel flessen er zijn omgevallen.
TO/MVDB: ' Vissenschubben rijgen'
leuke knustelactiviteit met eiredoosjes, nadien kunnen de kinderen de eierdoosje rijgen op een ijzerdraadje (wat overigens goed is voor hun fijne motoriek) --> wel vooraf gaatjes maken in de eierdozen.
--> voorzichtig met de ijzerdraad voor de ogen! Dit lukt ook met pijpenragers of chenilledraad.
MVDB: 'Maak je eigen aquarium'
Wat hebben we nodig:
- gekleurd papier
- verf
- keukenrollen
Kleurrijke vissen maken met het scheuren van gekleurd papier! Scheuren is ook een erg goede fijn-motorische oefening!
De achtergrond kan je stempelen met keukenrollen en witte verf.
--> je kan dit ook in een deksel van een schoendoos maken!
--> je kan dit ook in een deksel van een schoendoos maken!
Tip: het is altijd leuk voor een kind als de volwassene meedoet, ook het voortonen is belangrijk, zo zet je jouw kindje op weg! Positief bevestigen is ook steeds een must bij het groeien van het zelfvertrouwen!
MVDB: Libellen maken
wat hebben we nodig:
- plastic lepel
- wiebeloogjes
- Tulle of gekleurd papier voor de vleugels
- knutsellijm
Allemaal fijnmotorische activiteiten zonder veel materiaal!
Rupsen vangen met wasknijpers:
Variant 'wormen vangen (restjes spaghetti)
Rupsjes rijgen op satΓ©stokken en spons (kan met een vast motief of op kleur)
A
WI: Sorteeractiviteit 'spullen vanuit de tuin' (kleurherkenning en 1-1 associatie)
--> Zoek iets met de kleur; vb : 'geel' enz...
Nog eentje, voor wie er niet genoeg van kan krijgen...
Heel veel leer- en speelplezier!!!!!!!
Reacties