Wat hebben we nodig:
- lakens of hoeslaken
- wasknijpers
- grote kartonnen doos
- allerlei kampeergerei vb: picknicklaken, plastic bordjes, ...enz
Zorg voor een juiste setting door de kinderen zelf een kamp te maken, hieronder zie je enkele voorbeelden van kampen die uren speelplezier garanderen! beleving is erg belangrijk voor jonge kinderen, het is goed voor de ontwikkeling van het fantasie- en samenspel. (sociale vaardigheden en taalontwikkeling)
Tip: Je kan ook een echte tent opslaan in de tuin! Hieronder kan je enkele voorbeeldjes zien, ook voor mensen die geen tuin hebben is dit zeker en vast mogelijk!
Beweging/motorische competenties: Kampeerspelletjes
Wat hebben we nodig:
- een waterpistool
- pingpongballetjes
- lege flesjes verzwaard met stenen of zand
Tip: zet een markering onder de flesjes, zo weten de kinderen zelf hoe ze de flesjes zelfstandig terug moeten zetten.
Beweging/motorische competenties: 'schildertenen'
Wat hebben we nodig?
- potje met water (plasic potje GEEN glas voor de veiligheid)
- een penseel
- waterverf
- papier
Onze tent mogen we niet betreden met onze schoenen dus hier een blootvoetse motorische opdracht!
Doe gerust mee met jullie kindje, dat vinden ze heeeeel leuk!
Je kan ook schaduwen overtrekken, maar dit is voor velen nog heeeeeeeeeel moeilijk!
--> mama of papa tekent de contouren van het kindje, het kindje mag 'zichzelf' aankleden!
Wiskundige initiatie: schoenen van 'klein naar groot'
Wat heb je nodig?
- schoenen
haal je schoenkast maar leeg en laat je kindje de schoenen sorteren:
- van klein naar groot
- per paar, kleur...enz
hele leerrijke sorteeractiviteit, het kind leert verbanden zien!
--> Sponzen doorgeven met voeten, leuk!!!
Schrijfdansoefeningen:
Wat hebben we nodig:
- blokjes
- stiften/krijt
- papier
- klassieke muziek
We schrijven 'zwemmen' tussen de blokjes 'vissen' tot zolang je de muziek hoort.
Beweging/fijn-motorische competenties
wat heb je nodig:
- houten plankje met nagels
- pasta (met pennes lukt het ook)
Fijn- motorische oefening : 'Spinnen vangen'
Wat heb je nodig?
- een bak met gaatjes
- touw
- pincet of slagrijper
- plastic insecten
Of rollen met balletjes naar vastgekleefde papieren bekers
--> daarna kan je tellen hoeveel balletjes er in de bekers zitten, dit is een goede telactiviteit!
--> experimenteren met buizen en water/zand is ook altijd een leuke activiteit:
Technologische opvoeding/ fijn-motorische activiteit 'de was ophangen'
wat hebben we nodig?
- waslijn
- waskijpers
- kledij (op maat van de kinderen of poppenkleertjes)
Bij kamperen hoort ook 'de was ophangen', dit is een erg goede fijn-motorische activiteit en je kan er ook een wiskundige activiteit aan koppelen vb: hang de juiste kousen bij elkaar of alle kleren met de kleur...'
WI/telactiviteit (met gekoppelde fijn- motorische opdracht): 'rol een rupsje'
Wat hebben we nodig:
- de telrups uit werkbundeltje 1 (in en rond de vijver)
- plasticine
--> laat de kinderen het juiste aantal bolletjes boetseren en ze op de rups leggen
Tip: steek het blaadje met de rups in een plastic mapje, zo verleng je de houdbaarheid hiervan en vermijd je vlekken.
Nederlands/letterherkenning en taalstimulatie!
Leg de woorden vanop de woordkaartjes (zie werkbundel) na a.d.h.v letterstenen
Wat hebben we nodig:
- platte keien
- stift
- (uitgeknipte) woordkaarten
--> Belangrijk: bij opdrachten met stenen laat je je kindje nooit alleen zodat ze die niet kunnen inslikken, begeleiding is vereist!
Tip: gebruik geen blokletters maar scriptletters! dus Vb: ellen en geen ELLEN
Wiskundige initiatie/1-1 relatie letterherkenning.
Wat hebben we nodig:
- dopjes van flessen
- stift
- blad met letters erop (in script, geen blokletters)
Eenvoudigere variant:

Nederlands/taalontwikkeling: 'vertelstenen'
Wat hebben we nodig?
- platte keien
- stift
--> teken op een kei verschillende voorwerpen, steek alle stenen in een zakje en laat je kind vertellen over wat hij/zij op de steen ziet. Stel open vragen zoals vb: ' Voor wie zou dat hartje zijn, waarom zou , ...' niet enkel ' wat zie je op de steen'.
Het is de bedoeling om de taal van je kindje te bevorderen, laat het kind fantasieverhalen vertellen. door open vragen te stellen gaat je kind nadenken en verbanden leggen.
Je begint met 1 steen uit het zakje te halen, en geleidelijk aan haal je er nog een steen uit, enz... op den duur krijg je een volledig verhaal te horen van jouw kindje.
TO/technologische opvoeding: 'ballonrakketten en stuiterballen'
Wat hebben we nodig voor de ballonrakketten?
- een touw
- papier (ik vermoed dat een keukenrol te zwaar zal zijn van textuur), het lukt ook met een rietje
- lijm
- schaar
- ballon
Tip: gebruik lichte materialen zodat de rakket snel kan 'vliegen', span de koord ook heel goed aan want op een slappen koord werkt dit niet!
Je kan vragen aan je kindje stellen zoals ' ging je raket heel snel of net heel trager', je kan ook 2 koorden naast elkaar ophangen en ze op hetzelfde moment later vertrekken ' welke ging het snelste? Welke ging het verste?
Je kan ook op het touw markeren tot waar de raket gevlogen is en kijken of hij dichter of verder gegaan is.
--> er zitten in deze activiteit veel wiskundige begrippen die je hieraan kan koppelen
(snel, traag, snelst, traagst, ver, dichtbij), ook winnen en verliezen kan een doelstelling zijn waarrond je werkt.
Stuiterballen:
Wat hebben we nodig:
- een plastic potje
- een doormidden gesneden ballon (trek het gedeelte waar je de ballon mee opblaast over het potje)
- een pingpongballetje of met een pomponnetje werkt dit ook
Hoe werkt het?
doe je pomponnetje in het plotje en trek aan het knoopje van de ballon die vastzit aan het potje en laat met 1 ruk los, het pomponnetje springt naar boven.
Beeld: Bootjes
WI/drijven en zinken (in het werkbundeltje vind je nog meer opdrachtjes i.v.m drijven en zinken)
Wat hebben we nodig:
- swimnoodle (zwembuizen)
- rietjes
- papier
- bassin
water
--> Tip: je kan wat schelpen aan het bassin toevoegen, zo kunnen ze een duidelijk contrast zien tussen drijven en zinken'
--> Je kan ook een bootje vouwen voor je kindje, daarna kan je kindje het bootje helemaal versieren.
Beweging/richting: enkele leuke ideetjes rond beweging en ontwikkeling richtingsbesef
Wat hebben we nodig:
- gekleurde plakband
- rietjes
- pomponnetjes
Je kan ook met verschillende kleuren werken die ze moeten volgen.
gooien met wattenbolletjes naar het web (plakband)
'In het bos moeten we soms klauteren tussen allerlei planten, dit zijn kriebelplantjes...zorg dat ze jou niet te pakken krijgen'
Nog meer leuke bewegingsspelletjes die de ontwikkeling van 'bewegingsrichting' stimuleren:
WO: 'Zoeken op het kampeerterrein'
wat hebben we nodig?
- een tuin/park, ...
- 1 eierdoos
- prentjes van hetgeen ze moeten zoeken
Muzische vorming domein muziek: liedje
Beeld: Algemene knutselactiviteitjes rond het thema 'kamperen'
Reacties