Doorgaan naar hoofdcontent

woensdag/donderdag/vrijdag: 'Lentekriebels'



Lentekroon: 

Wat hebben we nodig?

- groen (stevig) papier  (je kan ook soepel karton in het groen schilderen)
- schaar (knippen is een beetje te moeilijk voor de jongste kleuters)
--> een betere variant is een prikpen en een prikkussen.
 - gekleurd papier
- allerhande klein materiaal om de kroon te versieren 
- lijm



Beeldactiviteit: Dennenappelkuikentjes

Wat hebben we nodig?

- verf (geel/zwart/bruin/grijs), afhankelijk van welke kleur je kiest voor het kuikentje
- Wiebeloogjes (likt ook met zwart en witte verf en wattenstaafjes)
- orange papier of vilt voor het snaveltje en de pootjes

Wiskundige activiteit die we hieraan kunnen koppelen:

--> Indien je meerdere kuikentjes maakt kan je er ook een wiskundige activiteit van maken: 

- veel/weinig kuikens 
- meer/minder kuikens
- evenveel kuikens
- een lange/korte rij maken met de kuikentjes
  - grote/kleine kuikens sorteren ( indien je over grote en kleine formaten beschikt)



Fijnmotorische-  en  Wiskundige activiteit: Nestjes voor de kuikens maken

Wat hebben we nodig?

- klei of broodddeeg (indien je brooddeeg gebruikt kan je hier bruine verf bij doen, dan heb je dezelfde kleur als de klei)
- eireschalen/pluimen/graantjes/stro/raffia om de nestjes te versieren
-  kuikens  (het kunnen bovenstaande kuikens zijn die je reeds maakte met de dennenappels of kuikentjes die je in de winkel kocht)

Leerinhoud: 

- het nest moet groter/kleiner voor het bestemde kuiken. Je kan vragen stellen zoals; ' als ik nu 2 kuikens in 1 nestje wil laten wonen, moet mijn nest dan groter of kleiner worden?'
--> 'hebben we meer of minder klei nodig dan?'

- we hebben voor elk kuikentje een nestje nodig, dat zijn evenveel kuikentjes als nestjes, enz...



Wiskundige activiteit: eieren sorteren!

Wat hebben we nodig: 

-   Paaseitjes (3 verschillende kleuren)
- 3 bakjes (zelfde kleur als de paaseitjes --> je kan ook de bankjes voorzien van een gekleurd papier zodat de kinderen weten in welk bakje welke eitjes moeten)

-->je kan terug wiskundige taal gebruiken: meer/minder/veel/weinig/evenveel


Hieronder kan u een vatiant zien van bovenstaande activiteit, de focus ligt hier vooral op het fijnmotorische en hier worden er pluche pomponnetjes of gekleurde wattenbolletjes gebruikt.

wat kan je gebruiken: 

- Chinese stokjes
- pincet
- een suikerklem/grijper
- saladeknijper

--> je kan een eierdoos schilderen waarbij je elk vak een ander kleur geeft.
--> dit is ook een leuke oefening voor de kleurtjes te leren kennen/te oefenen.


Kuikens uit een ei: 

Wat hebben we nodig: 

- schaar
- gekleurd papier
- pluimen
- gekleurd zijdepapier 
- papieren bord (1/2)
- lijm

-->  leuke fijnmotorische oefening: scheuren en propjes maken, bij het knippen kan je je kind bijsturen of hij/zij al dan niet zijn schaar goed kan hanteren.

 

Knutselactiviteit:  haantjes maken

Wat hebben we nodig?

- eierdozen
- rood papier
- verf
- penselen
- pluimen
- schaar

--> WO: toon op  de tablet de verschillen tussen hanen en hennen.




Wat hebben we nodig?

- halve eierschalen
- zaden (kruiden) --> of tuinkers geeft een snel resultaat!
- watjes of teelaarde

 

 

WO: Fossielen/afdrukken maken met plastic dieren/insecten

Wat hebben we nodig?

- plasticine/klei
- plastic dieren

--> afdrukken herkennen


Muziek: dierengeluiden


Taal/Nederlands: 


Veel plezier! <3 


Reacties

Anoniem zei…
Super! X